شماره واتساپ:

+1 (604) 720-8001  

آشنایی با 20 نمونه شغل سیاه در کانادا

شرکت ویزای تحصیلی پارس

(تشکیل شده از بهترین وکلا و کارشناسان با بیش از 85 درصد پرونده موفق در مهاجرت به کانادا)

فهرست مطالب

شغل-سیاه-در-کانادا

فهرست مطالب

آشنایی با 20 نمونه شغل سیاه در کانادا

اگر نمی‌دانید شغل سیاه در کانادا به چه مشاغلی گفته می‌شود در این مقاله ما را همراهی کنید. افرادی که از کشورهای دیگر وارد خاک کانادا شده‌اند نمی‌توانند بلافاصله شروع به کار کنند زیرا برای چنین کاری باید ویزای کار داشته باشند. اگر کارفرما با نیروی کاری که مجاز به استخدام نیست همکاری کند، مرتکب جرم شده است. لازم است این نکته را بدانید که اشتغال به کار در کانادا به صورت غیر قانونی عواقب خود را به همراه دارد. در صورتی که افسر خدمات مرزی متوجه کار غیر قانونی اتباع خارجی شود، ممکن است در سیستم مدیریت پرونده جهانی هشدار اطلاعاتی ثبت کند.

شغل سیاه در کانادا به چه معناست؟

کار سیاه در کانادا به کاری گفته می‌شود که بدون پرداخت مالیات، بدون رسمیت حقوقی و قرارداد کاری بین کارفرما و کارمند انجام شود. ممکن است خود شغل به تنهایی در بین مردم مشکلی نداشته باشد اما اشتغال مهاجر به صورت غیر قانونی بدون داشتن مجوز به کار مورد نظر شغل سیاه شناخته می‌شود. یکی از دلایلی که مهاجران مشغول به کار سیاه می‌شود نداشتن مدارک لازم و قوانین پیچیده مهاجرت است. دلایل مختلف دیگری مانند عدم وجود کارهای رسمی، افزایش نیازهای مالی مردم، دسترسی نداشتن به شغل مناسب و کسب درآمد سریع باعث می‌شود تا افراد بدون رعایت قوانین و به صورت مخفیانه مشغول به کار شوند. دسترسی نداشتن برخی از مهاجران به مجوز کار باعث می‌شود تا آن‌ها کار سیاه را در کانادا انتخاب کنند. اگر تمایل دارید تا با مشاغل مورد نیاز کانادا آشنا شوید، می‌توانید از مقاله‌ی دیگر ما کمک بگیرید.

کار سیاه در کانادا

به چه مشاغلی در کانادا شغل سیاه گفته می‌شود؟

برای این که دریابید شغل شما قانونی است یا غیر قانونی، قبل از ورود به ر کاری به دو تا سؤال زیر پاسخ دهید. سؤال اول این که شغلی که قصد ورود به آن را دارید موجب می‌شود تا شهروند کانادایی فرصت شغلی خود را از دست بدهد؟ سؤال دوم این که شغل مورد نظر شما در بازار رقابتی قرار می‌گیرد؟ برای فهم کار قانونی و غیر قانونی یک دستور العمل به اسم IRCC وجود دارد که برخی از فعالیت‌ها را شغل و برخی دیگر را کار حساب نمی‌کند. به طور مثال شغل‌های تکنسین، خوداشتغالی و کارآموزی کار محسوب می‌شوند. گذراندن دوره‌های کارآموزی مکن است بدون حقوق و دستمزد صورت گیرد اما با این حال کار محسوب می‌شود. افرادی که مسئول تعمیر تجهیزات هستند و در شرکت کانادایی قرارداد امضا کردند.

درصورتی که به طور مستقیم از شرکت کانادایی حقوقی دریافت نکنند باز هم فعالیت آن‌ها کار به حساب می‌آید. خوداشتغالی می‌تواند راه اندازی کسب و کاری باشد که یک کار رقابتی محسوب می‌شود. چنین افراد در ازای خدماتشان پول دریافت کرده و خدمات آن‌ها نیز کار محسوب می‌شود. جالب است بدانید کارهای داوطلبانه مانند مراکز بحران و مؤسسات خیریه که برای انجام آن دستمزدی پرداخت نمی‌شود کار به حساب نمی‌آید. در دستور العمل IRCC کارهایی مانند خوداشتغالی در صورتی که تأثیری بر بازار کار نداشته باشد و دورکاری درصورتی که کارفرما در خارج از کانادا باشد به عنوان کار به حساب نمی‌آیند. کارهای مدت و مشاغلی که فرصت‌های شغلی شهروندان کانادایی را از بین ببرد در دستور العمل IRCC کار محسوب نمی‌شود.

چه مشاغلی را می‌توان جایگزین کار سیاه در کانادا کرد؟

در کانادا اتباع خارجی می‌توانند مشغول به کارهایی شوند که نیازی به مجوز کار ندارد و این امکان را دارند تا این مشاغل را جایگزین شغل سیاه در کانادا کنند. در این قسمت شما را با مشاغلی که به مجوز کار نیاز ندارند آشنا خواهیم کرد اما ممکن است در چنین شغل‌ها نیاز به ارائه مدارک دیگری باشد.

1- بازرس هواپیمایی کشوری

بازرس هواپیمایی وظیفه بررسی و ارزیابی اعتبار و امنیت فرودگاه‌ها یا هواپیماها را دارد.

2- روحانیت

روحانیت مربوط به رهبران مذهبی است که در مراسم دینی و مذهبی فعالیت دارند.

3- مربی یا ورزشکار

این مشاغل مربوط به حوزه ورزشی می‌باشد، آموزش و تمرین تیم‌های ورزشی جزو وظایف این افراد می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت ورزشی به کانادا می‌توانید به مقاله‌ی دیگر ما مراجعه کنید.

4- برگزار کننده همایش‌ها

افرادی که تحت عنوان برگزار کننده همایش‌ها مشغول به کار هستند، مدیریت و برگزاری رویدادهای عمومی و بین المللی را برعهده دارند.

5- ارائه دهنده خدمات اضطراری

این شغل مخصوص افرادی است که در حوزه امداد، نجات و اورژانس فعالیت می‌کنند.

6- عضو خدمه

عضو خدمه کارکنانی هستند که در کشتی‌ها، قطارها، هواپیماها و وسایل نقلیه عمومی مشغول ارائه خدمات هستند.

7- کارکنان نظامی

پرسنل نظامی در جهت رشد و ارتقا نیروهای نظامی کانادا فعالیت می‌کنند.

8- شاهد یا بازپرس

اگر در دادگاه به بررسی و تحقیق موضوعی نیاز باشد، چنین افرادی در موارد قانونی به عنوان شاهد یا بازپرس باید در دادگاه حضور پیدا کنند.

9- بازدید کننده تجاری

بازدید کنندگان تجاری از آن‌جایی که از نامشان مشخص است به بازدید شرکت‌ها و تسهیل ارتباطات تجاری می‌پردازند. چنین افرادی در مذاکرات تجاری نیز شکرت می‌کنند.

شغل های سیاه در کانادا

10- بررسی کننده حوادث یا سوانح هوایی

یک سری افراد مسئول تحلیل و بررسی علل وقوع حوادث و سوانح هوایی هستند.

11- قاضی

قاضی، داور یا مقام مشابه در سیستم قضایی کانادا فعالیت دارد.

12- دانشجوی بهداشت و درمان

دانشجویانی که در زمینه بهداشت و درمان مشغول به تحصیل هستند برای آموزش نیاز است تا دوران تحصیلی خود را در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها بگذرانند و فعالیت داشته باشند.

13- نماینده دولت خارجی یا افسر

 چنین افرادی نمایندگی دولت خارجی مانند سفیران و کنسول‌ها را بر عهده دارند.

14- عضو خانواده نماینده خارجی

اعضای خانواده افرادی که از کشور‌های خارجی به کانادا آمده و نمایندگی کشور مبدأ در کانادا را بر عهده دارند.

15- سخنران عمومی

سخنرانان عمومی در جلسات و رویدادهای عمومی به سخنوری می‌پردازند.

16- مجریان و هنرمندان

این دسته از مشاغل مربوط به مجریان، خوانندگان و هنرپیشه‌ها هستند که در زمینه هنر فعالیت دارند.

17- گروه رسانه یا گزارشگر خبر

افراد می‌توانند بدون مجوز کار در گروه‌های فیلم، تولید محتوا و رسانه‌ها فعالیت داشته باشند. گزارشگران و افرادی که مشغول گزارش اخبار یا رویدادهای مختلف هستند نیز به همین صورت می‌توانند بدون نیاز به مجوز فعالیت کنند.

18- کارگر کوتاه مدت

این دسته از افراد آرایشگران، آشپزان، تعمیرکاران و کارگران ساختمانی هستند که با مهارت بالا در زمینه‌های مختلف به صورت کوتاه مدت فعالیت دارند.

19- کارمندان یا تهیه کننده بخش تبلیغات

افرادی که مسئول تهیه و پخش تبلیغات هستند نیز اجازه فعالیت در این زمینه را دارند. چنین افرادی مسئول استراتژی‌های تبلیغاتی بوده و مشغول بازاریابی هستند.

20- دانشجویان فعال در دانشگاه

دانشجویان این امکان را دارند تا در دانشگاه‌ها تحت عنوان کمک آموزش یا کارمند مشغول به کار شوند.

شغل سیاه در کانادا چقدر درآمد دارد؟

کارفرمایان تمایل همکاری با کارمندانی دارند که قرارداد رسمی بین شان وجود ندارد، به این دلیل دستمزد کمتر چنین کارمندانی نسبت به کارمندان رسمی می‌باشد. در چنین مواردی کارفرما از پرداخت مالیات و بیمه معاف هستند به همین منظور تمایل بیشتری به این نوع همکاری دارند. معمولاً دستمزد افراد در مشاغل سیاه در کانادا به صورت نقدی و بسته به نوع شغل مورد نظر روزانه، هفتگی یا ماهیانه محاسبه می‌شود. در جدول زیر درآمد کار قانونی و کار سیاه را در کانادا با یکدیگر مقایسه کردیم.

شغل مورد نظردستمزد ساعتی شغل قانونیدستمزد ساعتی شغل سیاه
رانندگی۲۱.۵۰ دلار۲۰ دلار
فناوری اطلاعات۹۱.۸۴۴ دلار (سالیانه)۷۹.۱۴۲ دلار (سالیانه)
تکنسین تعمیر و نگهداری۳۰ دلار۲۳.۵۰ دلار
نظافت و تمیز کاری۳۰.۷۵ دلار۲۳.۵۰ دلار
همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید دستمزد شغل های سیاه در کانادا کمتر از شغل قانونی می‌باشد.

مشاغل سیاه در کانادا چه عواقبی به همراه دارد؟

افرادی که مشغول شغل های سیاه در کانادا هستند یکی از بندهای قانون را نقض کرده اند. انجام چنین کاری با خود مجازات به همراه دارد و حکم محرومیت به افراد تعلق خواهد گرفت. با دریافت حکم محرومیت افراد مجبور به ترک خاک کانادا می‌شوند. ممکن است افراد پس از یک سال امکان برگشت به خاک کانادا را داشته باشند. تحت شرایط خاصی اگر افراد موفق به دریافت ویزای صلاحیت برگشت به کانادا شده باشند این امکان را دارند تا دوباره به خاک کانادا بازگردند.

لازم به ذکر است کارفرمایانی که بدون ویزای کار کانادا کارگران را استخدام می‌کنند، قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان در کانادا را نقض می‌کنند. مجازات چنین کارفرمایانی با توجه به شرایط متفاوت است. مجازات آن‌ها ممکن است زندان یا جریمه نقدی نزدیک به ۵۰ هزار دلار باشد. به این نکته توجه داشته باشید اگر کارفرما یک فرد خارجی باشد که اقامت دائم دریافت کرده است این امکان وجود دارد که اقامت کارفرما لغو شود.

شغل سیاه دانشجویان در کانادا

اگر در کشور کانادا مشغول به تحصیل هستید بهتر است از روش قانونی استفاده کنید و در خود دانشگاه مشغول به کار شوید، در چنین شرایط می‌توانید به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار کنید. برای حضور در دوره‌های کارآموزی باید مجوز کار داشته باشید. لازم به ذکر است پس از پایان دوره تحصیلی برای کار در کانادا باید اجازه کار پس از پایان دوره تحصیلی را داشته باشید.

مشاغل سیاه در کانادا

سخن پایانی

اگر شما اقامت دائم کانادا را دارید یا شهروند این کشور هستید برای اشتغال به کار نیازی به ویزای کار نخواهید داشت. افرادی که به کانادا مهاجرت کردند ممکن است به دلیل نداشتن شغل مناسب و نیاز به کسب درآمد به صورت مخفیانه مشغول به کار شوند. درصورتی که به عنوان یک فرد خارجی در کانادا زندگی می‌کنید اجازه کار در این کشور را ندارید باید مجوز کار دریافت کنید. اگر فرد خارجی بدون مجوز مشغول به کار شود، شغل او شغل سیاه شناخته می‌شود و غیر قانونی است. شغل سیاه در کانادا کار خلاف نیست، منظور از کار سیاه اجازه کار نداشتن است.

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
Scan the code
سلام👋
چگونه می توانم کمک کنم؟